mandag, mai 14, 2007

Gaven til livet og noen som står bak

I går skrev jeg litt om de stedene jeg nettopp har besøkt i Asia. I dag vil jeg skrive litt om de som har gjort denne reisen mulig.

Først og fremst er det selvfølgelig de som sa JA til å donere organene jeg var helt avhengig av for over ni år siden. Uten de pårørendes vilje til å hjelpe meg som svært alvorlig hjerte- og nyresyk da deres egen kjære ikke lenger kunne leve, ville denne reisen ikke engang vært en drøm. Det ville ikke eksistert en person som kunne oppleve det jeg nettopp har opplevet.

Gaven som ga meg mulighet til å leve videre når krisen var på sitt mest intense, har så absolutt vært en gave for livet. Mitt liv og min kones liv. Vi hadde begge ved denne reisen gleden av å gjenoppleve de stedene i Asia som vi var midt oppe i for 12 år siden.
Mye ville vært anderledes uten Gaven til Livet.

Det neste jeg vil skrive om er de profesjonelle som har stått bak denne muligheten, og denne gang noen av legene.
Svein S., Odd G og Øystein B. har i likhet med Lars G. og Arne Kr. A. blitt omtalt mange ganger. Men før vi som pasienter kommer så langt at disse blir kjent med oss som casus, papirer og siden mennesker, har det vært en rekke leger og medisinsk kompetente ressurser som har behandlet og vurdert oss så syke at utredning for transplantasjon bør gjennomføres.

En av disse traff jeg igjen under mitt besøk i Singapore; Professor Dato Dr. Arthur T H Tan. Det var han som var tilgjengelig den lørdagskvelden i 1994 da hjerteinfarktet nesten tok livet av meg. Det var også han som gjennomførte angioplastikk / utblokking av årene i hjertet både høsten 94 og da det på nytt sa pang 18 måneder senere. Det var også han som satte inn stent i hjetet til sjefen over alle sjefer i Singapore: Minister Mentor Lee Kuan Yew i 1996.
Jeg hadde bare lyst å hilse på han og stakk uanmeldt opp på hans kontor i Gleneagles Hospital. Gjensynsgleden var stor, gjensidig og hyggelig. Jeg ville takke han, men "Your Gods must love you", sa han med et smil.

Fire andre har også vært viktige. Min Personallege dr. Torstein Hovig, Nyreprofessor dr. Per Fauchald og dr. Eirik Schram Stokke,
og ikke minst nåværende ass. avdelingssjef, seksjonsoverlege Lars Aaberge ved hjertemedisinsk avdeling som dengang også arbeidet ved Hjertesenteret i Munchsgate, Oslo. Det var hit det naturlige kardiologiske sted var å gå for en som bare var hjemme på ferie fra Singapore.

Mange av dagens hjertesyke og transplanterte har og vil treffe Lars på Rikshospitalet. Han og de andre nevnt her er eksempler på kompetanse slik jeg mang en gang har nevnt det:
Kompetanse =
(Kunnskap + Dyktighet) x Holdninger.

Vi kjenner alle de som representerer tilsvarende kompetanse for våre egne liv.

Det er slik kompetanse som gjorde returen til Asia mulig for meg ni år etter.
Det er samme type kompetanse som gjør at vår tidligere leder og president i det Europeiske forbundet, Audun Bell, etter 17 år fortsatt brenner for Organdonasjonssaken og reiser rundt og holder foredrag om temaet hos Rottary-klubber når han er hjemme fra sine lange ferier i Marbella, og at Nina Volden kan følge Per Gynt teamet fra Gålå til New York Central Park. Gaven vi har fått og kompetansen vi er tilbudt har gitt mer enn overlevelse, det har gitt oss mulighet for å leve.

The gift for Life is a reality!

Comments: Legg inn en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?