tirsdag, april 17, 2007

Godlyder fra RH korridorene

Mange av oss har flere ganger om året behov for eller blir innkalt til besøk på hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet HF. Det samme er tilfelle på lungemedisin, hudavdelingen eller andre medisinske poliklinikk-avdelinger.

Ved et besøk der oppe i dag ble jeg nok en gang minnet om hvor priviligerte vi er, og hvor stor pris vi setter på det. Enten det er 17års mellomsjekk, 4års hovedkontroll eller ettårs kontrollen våre tx-pasienter har vært eller skal igjennom, møtes vi med smil og glede. Skårungen får gode råd, mens den langtidstransplanterte synliggjør at organdonasjon er langtidsbehandling i tillegg til livsreddende behandling der og da.

Nok en gang gjør vi oppmerksom på artikkelen i Tidsskriftet og klipper konklusjonen fra senne artikkelen som Svein Simonsen Arne K. Andreassen Lars Gullestad Torbjørn Leivestad Arnt E. Fiane og Odd R. Geiran står bak.
Hjertetransplantasjon er den foreløpig beste behandlingen av terminal hjertesvikt, et økende folkehelseproblem over hele verden. Etter å ha hjertetransplantert 522 pasienter kan vi konkludere med at denne kompliserte behandlingen har gitt forlenget liv og bedret helse for alvorlig syke pasienter. Transplantasjonsaktiviteten har gitt norske pasienter et avansert tilbud og gjort medarbeiderne ved Rikshospitalet mer kompetente også i behandlingen av andre alvorlig hjertesyke.
Det er bare godlyder fra korridorene på RH enten vi sendes til Blodprøver, Biopsi, Røntgen-torax eller Angiografi. Vi får snakket med leger og spesialutdannede sykepleiere. Vi merker at personalet ikke bare har kunnskap og er dyktige, men også har holdninger som gjør oss trygge på at vi får kompetent bistand.

Vi er med på kontroller av bivirkninger på huden, i skjelett og musklatur og i nyrene. Vi deltar i forsøk med nye medisiner og vi prøver ut nye behandlingsteknikker. Vi utveksler stillingsrapporter om hvordan vi har det, og vi smiler og ler sammen fordi vi er glade for å leve.
Uansett hvordan vi har det, TAR VI DET BRA, og slik er det ofte når transplanterte møtes også utenfor RHHF. På FHLT-kontoret arbeides det nå hektisk med forberedelsene til 20 års jubileet. Valgkommiteen er i full gang med å får de beste kandidatene til Styret.
Start prosessen nå med å rydde unna alt annet som skulle skape krøll for samværet på Hamar
Landskonferansen vil foregå helgen 14.-16. september, på hotell Scandic på Hamar.

Comments:
Heisann Arne.
(og alle de som leser denne kommentaren)

Tusen hjertlig takk for koselig kommentar på hjemmesiden min. Joda, jeg vil gjerne dele mine tanker med alle som er innom tx-sidene,men hvor skal jeg blogge?
Holder det at jeg skriver på min egen side eller?

Akkurat nå er jeg bare fortvilt over at ikke foreldrene mine kan være snille mot hverandre...Å gå å vente er en ting, men stå å se på at foreldre bare gjør vondt mot hverandre er også tungt. Det gjør ikke hverdagen lettere.

Jeg takler ventetida rimelig bra.Prøver å tenke positivt, og styrer unna alle de negative tankene som lurer i kulissene.

Du vet, jeg har gått gjennom alt det jeg igjen skal igjennom, før. Jeg vet hvorfor jeg skal igjennom det, fordi hjertet er dårlig, veldig dårlig, og da blir man veldig var på de minste ting.

Jeg er heldigvis omringet av en gjeng med forståelsesfulle og omsorgsfulle støttespillere/venner.
Slikt er alfa omega, for å i det hele tatt se meningen med at man er her, jeg venter jo, og føler ikke at jeg kan gjøre så mye nytte for meg.

Men men, litt nytte er det vel i meg også:)

Hvordan går det med deg da Arne?

Mvh Ann Christin
 
Legg inn en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?