lørdag, mai 26, 2007

Har skrittellerne hjulpet deg?


Aftenposten refererer i dag tidsskriftet Diabetes som omtaler kampanjen "Hvert skritt teller" som LHL tok initiativet til i 2006 og som har fortsatt i år.
Her fremgår det
En norsk undersøkelse gjennomført ved St.Olavs Hospital i Trondheim viser ingen helsegevinst ved bruk av skritteller, skriver tidsskriftet Diabetes.

- Jeg ble litt overrasket over resultatet. Vår studie viser ingen økning i gangdistanse hos de som brukte skritteller.sier Marit Rokne Bjørgaas, overlege ved St.Olavs hospital, til Aftenposten.no.
LHL kommenterer også undersøkelsen
Informasjonssjef Unni Dalsegg i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) mener skrittelleren har en effekt.
- Skrittelleren har hjulpet veldig mange opp fra sofaen. Jeg tror den inspirerer, sier Dalsegg.
Kanskje du kunne leserne av bloggen skrive litt i kommentarfeltet om hva Skrittelleren har betydd for din egen fysiske utvikling og tilstand.

Skritteller eller ikke. Nå er det pinse og masse tid til å komme seg både ut av sofaen og ut på tur. Mosjon er viktig.

Comments:
Jeg gikk til anskaffelse av skritt-teller første dag jeg kom meg ut av sykehuset. Min motivasjon den gang var å få oversikt over egen aktivitet.

Skritt-kampanjen i september -06 fikk meg til å innse hvor mye aktivitet jeg måtte ha daglig for å nå minimumsmålet på 10.000 skritt.

Jeg har en større aktivtet enn jeg ville hatt uten (mener jeg) i og med at jeg hver dag har en kontroll med hvilken aktivitet jeg tross alt har hatt.

Men jeg kjenner flere som har en skritt-teller som ikke er bruk, eller følges opp.
 
En skritteller er som alt annet her i livet - den passer for noen men ikke for andre. Resultatet er selvfølgelig avhengig av hvordan du bruker den.

For meg er en skritteller en aktivitetsmåler som gir meg en på pekepinn om jeg klarer å opprettholde et akseptabelt nivå. Jeg bruker den avbildede typen. Idag kan den fortelle at jeg hittil har gått 5729 skritt hvorav 4707 på 37 minutter (en nøye oppmålt distanse på 4km temmelig akkurat). Dette ser jeg på som et akseptabelt resultat så langt, med en fair sjanse til å passere 10 000 idag. Altså er aktiviteten godkjennbar. Jeg regner ikke på kalorier eller den slags. Det har jeg ikke behov for. Andre kan ha det.

Man kan få mange skritt av å gå fra pub til pub eller henge over en handlevogn på IKEA. selvfølgelig kan dette også ha sine gode sider, men du lurer bare deg selv dersom du likestiller gevinsten av disse formene for skritt. Men er du noenlunde våken så vet du hvordan du har oppnådd dine skritt og hvordan ting jevner seg ut.

Du skal styre skrittellerbruken - ikke omvendt.
 
Legg inn en kommentar

Links to this post:

Opprett en link



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?