tirsdag, juni 13, 2006

God tur og lykke til i Napoli 21.-26. juni !

Som vi har nevnt i en tidligere blogpost, kan dere lese hele Organet i pdf format her. Vi vil imidlertid for dere som skal bli med på Napolituren trekke ut litt av informasjonen som de ansatte ved hjerterehabiliteringen har skrevet:

I Napoli er det i slutten av juni full sommer med opptil 30 grader i skyggen. Det kan fort kjennes veldig varmt for en nordboer og for at du skal yte maksimalt, enten med ivrige heiarop eller aktiviteter på banen, er det helt nødvendig å ha en tilfredsstillende væske og saltbalanse.
Dersom ikke kroppen får tilført tilstrekkelig væske vil blodvolumet synke. Dette fører til at hjertet får redusert pumpekraft. Når hjertet ikke får pumpet nok blod ut til de hardt arbeidende cellene, får ikke disse nok oksygen til å opprettholde sin aktivitet.
Avfallsstoffene som samles blir ikke fjernet tilstrekkelig, og spesielt i et varmt klima vil dette lett føre til overoppheting og utmattelse.

Ikke vent med å drikke til du er tørst.
En skulle tro det vil være tilstrekkelig å drikke når vi er tørste. Dette er dessverre feil. Vi har allerede stort væskeunderskudd når vi blir tørste.
Derfor er det viktig å opprettholde væskebalansen med å innta væske hele tiden, og husk å drikke lenge før tørstefølelsen oppstår.

Under langvarige fysiske anstrengelser bør du drikke 1,5 dl regelmessig, ca hvert 20 min. Begynn å drikke under oppvarming. Drikken bør inneholde litt salt 1-2g/l i tillegg til sukker fordi dette gjør at tarmen lettere suger opp væske og sukker, og fordi kroppen taper salter og mineraler når man svetter mye. Ved vanlig mosjon og fysisk aktivitet i kjent klima er vanlig vann mer godt nok.

Selv om det er sommer og ferie og dere befinner dere i vinens hjemland, ikke glem at alkohol har en vanndrivende effekt som lett kan gjøre du kommer i væskeunderskudd. Husk alltid å bestille ekstra vann når vin eller annen alkohol nytes.

Frukt og grønnsaker er naturens egen ”fast food”. Så lenge du holder deg unna ”værstingene” som stjernefrukt og grapefrukt, er det bare å fråtse i godsakene.
Spesielt grønne og sterkt fargede grønnsaker inneholder mye antioksidanter. Antioksidanter er stoffer som reduserer aldringsprosessene i cellene og som beskytter mot skadelig nedbrytning for eksempel inne i blodårene.
E-vitamin finnes det rikelig av i gode oljer. Om ikke pøs på, så benytt dere av tilbudet av verdens beste matoljer som blir servert til alle måltider i Italia.

Comments: Legg inn en kommentar

Links to this post:

Opprett en link



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?